روز دوم دوره پایلوت کشوری «رویکردهای ارزیابی و مداخلات خاص یادگیری» در تبریز
به گزارش روابط عمومی اداره آموزش و پرورش استثنایی استان آذربایجان شرقی؛ دومین روز از دورهی سهروزه «رویکردهای ارزیابی و مداخلات خاص یادگیری» که از تاریخ ۲۶ تا ۲۸ مردادماه بهصورت پایلوت کشوری در شهر تبریز و به میزبانی استان آذربایجان شرقی برگزار میشود، با حضور جناب آقای دکتر مصطفوی و مدیران و مربیان مراکز جامع سنجش و خدمات روانشناختی کشور ادامه یافت.
این دوره با هدف ارتقای سطح علمی و مهارتی کارشناسان، مدیران و مربیان در زمینه شناسایی، ارزیابی، مداخله و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری طراحی شده و روز دوم آن به بررسی مباحثی تخصصی و کاربردی اختصاص داشت.
محورهای آموزشی روز دوم
در طول برنامه، موضوعات متنوع و بنیادینی توسط اساتید و مدرسان دوره آموزش داده شد که از جمله مهمترین آنها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
1. نحوه ارجاع دانشآموزان پیشدبستانی و ابتدایی به مراکز جامع با تأکید بر دقت، سرعت و ملاحظات روانشناختی.
2.آشنایی و آموزش کار با سامانه اختلالات بهعنوان بستری هوشمند برای ثبت، پیگیری و مدیریت فرآیندهای ارزیابی و مداخله.
3.بررسی علمی و تخصصی انواع پردازش شناختی و نقش آنها در فرایند یادگیری.
4. آموزش شیوههای ارجاع و ارزیابی دانشآموزان مبتنی بر معیارهای علمی و استاندارد.
5. طراحی پروتکل مداخله بهصورت بند به بند و مرحله به مرحله، با هدف ارائه مداخلات دقیق و شخصیسازیشده.
6. تعیین چارچوب و زمانبندی جلسات بازیدرمانی برای دانشآموزان دارای مشکلات ویژه یادگیری از سنین پیشدبستانی.
7. آموزش روشهای تخصصی در زمینه ارزیابی و تفسیر آزمونهای دانشآموزان بهمنظور برنامهریزی دقیقتر در مداخلات آموزشی.
اهمیت برگزاری دوره
این دوره بهعنوان نخستین تجربه پایلوت کشوری، بستری ارزشمند برای تبادل تجربیات، همافزایی علمی و ارتقای مهارتهای تخصصی مربیان و مدیران مراکز جامع فراهم کرده است. کارشناسان معتقدند آموزش این رویکردها میتواند تحولی بنیادین در شناسایی زودهنگام و مداخلات بهنگام مشکلات یادگیری ایجاد کند.
در پایان روز دوم، شرکتکنندگان ضمن مرور آموختهها و طرح پرسشهای تخصصی، بر اهمیت اجرای این دانشها در عمل و اثرگذاری مستقیم آن بر کیفیت خدمات آموزشی و درمانی دانشآموزان تأکید کردند.
